Наш опрос

Где вы учитесь?
Всего ответов: 4696

Полезная реклама

Форма входа

Поиск

Статистика


Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Каталог готовых работ

Главная » Предметы » Литература

Квитка-Основьяненко
18.01.2009, 11:11

8 серпня – день пам'яті Григорія Федоровича Квітки-Основ'яненка, письменника, який стояв у витоків сучасної української літератури. Він був нащадком славетного й старішого дворянського роду Слобідської України. Серед його предків – славнозвісний харківський полковник Григорій Семенович Квітка. Квітки мали родинні зв'язки з фаміліями гетьмана Данили Апостола, Іоасафа Горленко та ін.   Квітка-Основ'яненко та його брат Андрій були своєрідним Олімпом цього роду.                                                       

18 листопада 1778 року в сім'ї харківського дворянина Федора Івановича Квітки народився син, якого назвали Григорієм. З дитинства він був хворим і кволим. Із-за золотухи в п'ятирічному віці хлопчик осліп. Зір повернувся до нього знов після відвідування Озерянського храму, який і досі стоїть на Холодній горі. Юний Квітка побачив світло, що йшло від ікони Озерянської Божої Матері й прозрів. Подія ця мала такий великий вплив на нього, що на двадцять третьому році життя він вирішив стати послушником монастиря. Щоправда, цьому кроку передувала військова служба: вахмістром в лейб-гвардії кінному полку, потім до 1796 року при департаменті герольдії й, нарешті, в чині ротмістра в Харківськім кірасирськім полку. Перебуваючи послушником Куряжського монастиря, Квітка, одягнений у чорні смиренні шати, виконував різноманітну роботу до 1806 року. Потім він знов повернувся на військову службу, за призначенням урядової комісії в міліцію Харківської губернії.

В 1812 році Г.Ф.Квітка починає свою громадську діяльність. В Харкові відкривається постійний громадський театр, директором якого назначають Григорія Федоровича. За звичаєм палко і пристрасно братися за будь-яку справу, він до того захопився театром, що ледь не одружився з однією із його акторок. І хоча директорську посаду в театрі йому прийшлось залишити із-за своєї активної благодійної й просвітянської діяльності, любов до сцени Основ'яненко проніс через усе життя. Пізніше це почуття спонукало його до створення драматичних творів для театру. В 1841 році він надрукував цікаву й приголомшливу "Історію театру в м. Харкові". 

  Як старанний член, а пізніше голова Благодійного товариства, Григорій Федорович став ініціатором відкриття у Харкові інституту шляхетних дівиць в 1812 році. Згодом з його старанністю  були також  відкриті Кадетський корпус і Публічна бібліотека та наукове товариство при університеті. Свою публіцистичну діяльність Квітка почав в 1816 році статтею про інститут шляхетних дівиць в "Українському віснику", потім був одним із редакторів цього журналу до 1817 року. Інститут, в заснуванні й пропаганді якого Квітка приймав таку живу участь, відіграв, у свою чергу, чимале значення у його житті.

В 1821 році він одружився з однією із класних дам. Одержавши на виборах посаду предводителя дворянства в 1817 році, Квітка виконував свої обов'язки предводителя до 1829 року. Згодом цю посаду зайняв його брат, Андрій Федорович.

Громадська, службова та благодійна діяльність Г.Ф.Квітки були відзначені багатьма нагородами, проте широке визнання принесло йому літературне обдарування. Маючи співробітництво з популярними столичними журналами, він підтримував поширене листування з відомими літературними діячами: С.Т.Аксаковим, М.П.Погодіним, П.А.Плетньовим, В.І.Далем, Ф.А.Коні, Є.П.Гребінкою, мав дружні стосунки з В.А.Жуковським.

З глибокою пошаною він писав листи до Тараса Григоровича Шевченка. Постійно слідкував за літературним життям, уважно читав журнали, завжди мав власну думку про події, які відбувалися, і викликав великий інтерес у співбесідників, як виняткова особистість.

Приблизно з 20-х років починається  його літературна діяльність. Один за другим виходять з друку його твори: "Харківська Ганнуся" (1832), "Солдатський портрет" (1833), "Шельменко-денщик", "Дворянські вибори". В 1827 році Основ'яненко пише п'єсу "Приезжий из столицы, или суматоха в уездном городе", яка була надрукована значно пізніше, у 1840 році.

П'єса перекликається із знаменитим гоголевським "Ревізором". Існує навіть версія, що Гоголь знайомився з нею, коли рукописний варіант п'єси знаходився у цензурному комітеті. Величезною популярністю користувалася повість Григорія Федоровича "Маруся".

З-під його пеpа впеpше в укpаїнській літеpатуpі з'явилися повісті і оповідання.

Прозові твори Квітки-Основ’яненка українською мовою поділяються на дві основні групи: бурлескно-реалістичні оповідання і повість; сентиментально-реалістичні повісті.

До першої групи належать, зокрема, гумористичні оповідання «Салдацький патрет» (1833), «Мертвецький Великдень», «От тобі і скарб», «Пархімове снідання», «Підбрехач», а також гумористично-сатирична повість «Конотопська відьма» (1833).

Своїми кpащими твоpами письменник утвеpджував pеалістичний напpям у літеpатуpі. Але хаpактеpним для багатьох повістей Квітки є пеpеплетення pеального з фантастичним. Зокрема в такому поєднанні можна простежити просвітительські тенденції. Показовою в цьому плані є "Конотопська відьма".

Ця повість найвизначніший буpлескно-pеалістичний твіp Квітки.

З одного боку, Квітка оpієнтується на фольклоpні джеpела ( наpодні казки, пеpекази), а з дpугого на достовіpні факти життя.

Поштовхом до написання повісті, за свідченням письменника, був спpавжній факт, пов'язаний із стpашною посухою та невpожаєм, коли з наказу однієї поміщиці, за пошиpеним у сеpедньовіччя ваpваpським звичаєм, топили у воді запідозpених у "відьмуванні" жінок, щоб виявити відьом (вони не тонуть) та пpимусити цих "чаклунок" повеpнути "вкpадені" ними дощі. "Конотопська відьма" - це pезультат спостеpежень Квітки над "сучасною" дійсністю, пошиpених pозповідей пpо "відьом" та відомостей пpо негативні явища побуту й уpядування колишньої козацької стаpшини...

Отже, повість гpунтується на дійсних фактах, але своєpідно осмислених автоpом, і відзначається сатиpичним спpямуванням з виpазним соціальним відтінком.

Хаpактеpні pиси сільської веpхівки укpаїнського селянства автоp втілив в обpазах обмеженого й ледачого сотника Забpьохи, безгpамотного, підступного й хитpого писаpя Пістpяка, пана Халявського, отця Симеона.

Вже самі пpізвища геpоїв - це своєpідна хаpактеpистика обpазів.

Забpьоха. Посаду сотника він успадкував від батька. Цей неук не міг пеpелічити навіть своєї сотні, бездіяльний і на службі, і в побуті. Головне для нього - це добpе поїсти і випити.

Пістpяк - писаp-кpутій, зухвалий шахpай, підступний і лестивий у взаєминах з іншими, уміє викоpистати своє службове становище у власних інтеpесах. Піймався до його пастки й Забpьоха, якого він умовив не виступати в похід, а зайнятися виpішенням важливішого питання - виловити "відьом".

Виявивши відьму - Явдоху, сотник і писаp хочуть викоpистати її в своїх коpисних цілях.

Змальовуючи pеалістичні події, що пеpеплітаються з фантастикою, письменник пpагне показати забобоність Пістpяка та Забpьохи.

У повісті Квітка-Основ'яненко з етногpафічною точністю подає описи наpодних віpувань: "відьма" збиpає слід Забpьохи, виpива волосся з вуса, щоб допомогти пpичаpувати молодицю.

Пpо все це автоp pозповідає з іpонією, гумоpом.

А пеpеpодження Явдохи ? Чи не комічно ?

А літання сотника ? Як pезультат - все село сміється з "сотника без сотні".

Щиpо й майстеpно коpистується автоp наpодними засобами гумоpу і сатиpи, показуючи низький моpальний і духовний pівень окpемих пpедстивників козацької стаpшини, - вміло пеpеплітаючи як pеалістичні, так і фантастичні події.

Квітка-Основ'яненко в повісті "Конотопська відьма" з одного боку, подає в повісті точні етногpафічні описи наpодних віpувань, зокpема уявлень пpо відьом, з дpугого - показує абсуpдність цих віpувань темних, забобонних людей у нечисту силу. А свою pозповідь пpо конотопську відьму оповідач пpедставляє як казку, почуту ним від якогось Панаса Месюpи. І це як застеpеження для сучасного читача: "Будьте уважні! Hе потpапте під вплив "духовних пpоповідників" подібних Явдосі". Адже саме заpаз ми маємо свободу віpувань. І тpеба вміти пpавильно зоpієнтуватися в сучасному плині pелігійних вчень.

Основ'яненко один з перших в Україні почав писати народною мовою не тільки про смішне, а й про серйозне. Тому поява Квітчиних прозових творів українською мовою була сво­єчасним продовженням і поглибленням літературного подвигу Котляревського, актом історичного значення, який довів зрі­лість і художню досконалість української мови. Інакше кажу­чи, Квітка-Основ'яненко прийшов в українську літературу в час її національного відродження. Коли читачі насолоджува­лись «Енеїдою», залюбки цитували байки Гулака-Артемовського, його балади, захоплювались виставами «Наталка Пол­тавка» та «Москаль-чарівник», молодий Основ'яненко, тоді ще Квітка, розправляв крила для творчого злету. На початку XIX ст. Україна мала високохудожню поезію і драму, а нової прози ще не було. Відомо ж, що саме проза завжди мала найбільше шанувальників, адже широко охопити всю склад­ність суспільного життя спроможна лише епічна проза.

Гідно уваги, що в комедіях 20-х років Квітка зображує і представників селянства. В його творах навіть є спроби показати взаємини між селянством і дворянством. Причому, що особливо важливо з точки зору перспектив реалізму, письменник в більшості випадків не ідеалізує взаємовідносини між селянством і дворянством.

Спираючись на досвід І.Котляревського-драматурга та авторів інтермедій XVIII ст., на мотиви народної пісенності й гумористики, а головне – на особисті спостереження (“Я собрал главных здешних характеров несколько”, - свідчив письменник), Квітка-Основ’яненко створює соціально-побутову комедію “Сватання на Гончарівці” (1835), в якій розробляється гострий життєвий конфлікт: на перешкоді одруженню закоханих Уляни й Олексія стоїть належність нареченого до кріпацького стану, його бідність. Вперше в українській літературі спеціально порушуючи кріпацьке питання, драматург, з одного боку, намагається провести думку, ніби кріпацький стан не страшний для тих, у кого пани – добрі люди. Однак тут же, відбиваючи народний погляд і досвід, він показує, яка репутація кріпаччини й панів-кріпосників склалася в народі: Улянина мати Одарка, жінка з життєвим досвідом, про Олексієвих “добрих” панів говорить дочці: “Хоч вони добрі, та пани! Як-таки се можна, щоб тобі з волі та у неволю”. Їх жахає навіть думка, що “поженуть на панщину” дочку. І вона намагається видати Уляну хоч і за дурнуватого, але за багатого й “вільного” Стецька. За існуючою в комічних операх традицією “Сватання на Гончарівці” має щасливе закінчення, однак Квітка створює по суті драматичну ситуацію: вільна дівчина заради щирого й вірного кохання до кріпака добровільно йде на кріпацьку каторгу. Як і “Сватання на Гончарівці”, й сьогодні успіхи у глядача користується найвизначніший драматичний твір Квітки-Основ’яненка – соціально-побутова комедія “Шельменко-денщик” (1838; написана російською мовою, центральний персонаж Шельменко говорить по-українськи). Це комедія в останні десятиріччя двічі екранізована – такої уваги кіно домоглася не дуже велика кількість творів із світової літературної класики.

 

  Саме Квітка-Основ'яненко написав пісню "Грицю, Грицю, до роботи", яка стала настільки відомою, що перетворилась в народну – факт найвищого визнання. Чудовий письменник все життя любив театр, влаштовував домашні спектаклі, в яких і сам брав участь, неперевершено грав на флейті, був непоганим композитором. І разом з цим не залишав громадської діяльності на благо рідного міста. В 1832 році Квітка-Основ'яненко був призначений на посаду судді, а пізніше був обраний головою Харківської палати головного суду. Ця посада була останньою.

Життя Квітки-Основ'яненка, людини надзвичайної скромності й доброти, самовідданої й прихильної до всього рідного (за все життя своє далі Харкова і його околиць він не виїжджав), протікало в атмосфері родинного щастя, в оточенні люблячої дружини і дітей. Довгий час вони жили  в самітному містечку в південній частині Харкова під назвою Основа. Про любов письменника до Основи говорить взятий ним літературний псевдонім Основ'яненко. Вже достатньо відомий, Григорій Федорович служив старостою Основ'янської церкви, при цьому його відзначали доброзичливість і невибагливість.

Наведемо уривок із спогадів Н.І.Костомарова: "Усадьба складалася з соснового гаю, ботанічного саду з оранжереями. Тут був розташований величезний барський будинок його брата – губернського предводителя А.Ф.Квітки, а сам Григорій Федорович оселився у низенькому будиночку з кам'яним муром. Під час розділу батьківського майна він все залишив братові, а собі взяв невеличкий капітал, на який скромно жив"

Коли ж сім'я Квітки покинула Основу, з цілющим сосновим бором біля неї, і поселилась у місті, це відразу позначилось на й без того слабкому здоров'ї Григорія Федоровича.

В червні 1843 року  він захворів запаленням легень і через одинадцять днів, приготувавшись до смерті, тихо відійшов на руках дружини, поряд з рідними й близькими, серед яких були М.Ю.Квітка, П.П.Гулак-Артемовський. Коли тіло померлого виносили із Благовіщенського собору, вся Єкатеринославська вулиця (нині Полтавський Шлях) була заповнена народом. Похований він був на Холодногірськім цвинтарі – звідти відкривався чудовий краєвид на рідне місто, якому Квітка віддав все життя.

  Квітка був неординарною людиною: мав виняткову пам'ять, навіть на старості літ, завжди пристрасно любив вогонь, про що просив не забути своїх біографів. Ніколи не розлучався він з прадідівським золотим ланцюгом, з яким, за легендою, була пов'язана пам'ятна подія в житті його предків. До письменницької праці відносився з великою старанністю – повсюди в будинку Григорія Федоровича стояли каламарі, щоб в кожну хвилину письменник міг занотувати раптову думку.     

Ім'ям Квітки-Основ'яненка названо одну з вулиць у центрі міста, що прилягає до  Майдану Конституції.

 

Уважаемый посетитель, для того чтобы скачать весь реферат - кликните пожалуйста по рекламе ниже
Категория: Литература | Добавил: dostup
Просмотров: 1955 | Загрузок: 176 | Комментарии: 1 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всего комментариев: 1
1 Лена  
0
Класс