Главная » Предметы » Литература |
18.01.2009, 11:07 | |||||
Майже півтора сторіччя минуло від дня народження видатного українського
драматурга і театрального діяча Івана Карповича Тобілевича, широко відомого
також під псевдонімом Карпенка-Карого. Його славне ім'я тісно пов'язане не
тільки з українським театральним ренесансом останньої чверті XIX століття, а й з
розвитком визвольного руху на Україні,
з боротьбою за ідейність та народність літератури. До мистецьких вершин Карпенко-Карий ішов повільною, але твердою, впевненою
ходою, долаючи численні перешкоди, що одна за одною поставали на його
многотрудному життєвому шляху. Ніби оспіваний Франком герой, Все, що мав у житті,
він віддав Для одної ідеї, І горів, і яснів, і
страждав, І трудився для неї. Народився майбутній драматург 29 вересня 1845 року в слободі Арсенівці
поблизу Єлисаветграда (нині Кіровоград) в родині збіднілого дворянина. Мати
походила з давньою козацького роду. Початкової грамоти І. Тобілевич навчився,
як тоді водилося, у дяка, а продовжував освіту в бобринецькій трикласній повітовій
школі. Навчання хлопцеві давалося легко, і закінчив він школу в числі найкращих
учнів. На чотирнадцятому році життя доля кинула хлопця в похмурі кімнати
повітових канцелярій, де молодий писарчук мусив коротати довгі дні над нудною
роботою. Чиновницька кар'єра його не приваблювала. Змістом його життя стала
театральна, літературна і громадсько-політична діяльність. Ще в Бобринці Карпенко-Карий захоплювався театром і брав участь в
аматорських виставах, що відбувалися в повітці місцевого крамаря. У Єлисаветграді
він утворив аматорський гурток, вистави якого мало чим відрізнялися від вистав
професіональних труп. Він був одним із найактивніших діячів місцевого
Товариства для поширення серед народу ремесел і грамотності, клопотався про
утворення притулку для калік і сиріт, був ініціатором утворення безплатної
лікарні для бідного люду, безплатної народної бібліотеки, писав статті на
літературно-мистецькі теми до місцевої газети "Елисаветградский
вестник", а наприкінці сімдесятих років близько зійшовся з передовою місцевою
інтелігенцією (П. Михалевич, М, Федоровський та ін.), з якої згодом склався
нелегальний гурток однодумців, готових віддати сили за правду, за свободу
рідного народу. Архівні документи свідчать, що у будинку І. Тобілевича по Знаменській вулиці не раз відбувалися зібрання
гуртка, на яких читали заборонену літературу, зокрема роман М.Г. Чернишевського
"Що робити?", революційні вірші Т.Г. Шевченка, перекладали
українською мовою твори російських письменників. Ще до розгрому цього гуртка Карпенка-Карого як людину неблагонадійну було
звільнено з посади секретаря єлисаветградської поліції, а згодом вислано на три
роки під нагляд поліції за межі України. Поселився він у тихому степовому
Новочеркаську. Спершу працював у кузні, а потім на дверях його убогої хатини
з'явилася табличка: "Переплетчик Ивгн Тобилевич. Работа исполняется чисто
и акуратно". Мало хто знав тоді, що в цій непримітній хатині не тільки
оправлялися чужі книжки. При світлі каганця тут були написані безсмертні п'єси "Наймичка",
"Мартин Боруля", "Підпанки", "Бондарівна",
"Безталанна", "Розумний і дурень", що чарували глядача,
змушували його плакати або сміятися, показували йому страшну правду життя. Тим часом термін заслання драматургові продовжили ще на два роки, які він
відбував на своєму хуторі Надія з 1886 року. З 1889 року і майже до кінця життя Карпенко-Карий був одним із фактичних
керівників, режисером і актором у трупі свого брата
П. Саксаганського, об'їздив з нею десятки великих і малих міст колишньої
російської держави і написав такі шедеври драматургії, як "Сто
тисяч", "Хазяїн", "Сава Чалий", "Суєта). Як і передові російські письменники, Карпенко-Карий був енергійним
поборником реалізму в театральному мистецтві, не відступав від принципів
високої ідейності та народності, уболівав, що "в последнее время не появилось на сцене
ничего такого, что хотя бы сколько-нибудь рисовало нашу действительную жизнь со
всеми ее огорчениями, тормозами, недостатками. Действительной жизни нет на
сцене, и сцена не может служить тем целям,
для которых она существует: она не затрагивает ни единым штрихом того, что
затронули в свое время "Ревизор", "Горе от ума",
"Доходное место", "Бедность не порок" и другие пьесы
Островского". Утворення в 1882 році першого професіонального українського театру мало
винятково важливе значення для розвитку української демократичної культури.
Новий театр вимагав нового репертуару. Нелегка це була справа за умов
самодержавного ладу. Проте ентузіасти знайшлися: І. Карпенко-Карий, М. Кропивницький,
М. Старицький. Особливо велика заслуга у створенні нового репертуару І.
Карпенка-Карого. Це він із завзяттям; гідним подиву, боровся за реалізм в
українській драматургії, за утвердження засобами мистецтва демократичних
ідеалів, за те, щоб п'єси були відображенням життя, щоб театр кликав народ, на
боротьбу з гнобителями. Драматург створив галерею образів сільських визискувачів. Її починає ненажерливий старшина
Михайло Михайлович з драми "Бурлака". За ним ідуть спритніші – глитай
Михайло Окунь ("Розумний і дурень"), підстаркуватий донжуан Цокуль
("Наймичка"). Поміж ними звиваються менш помітні п'явки – писарі,
шинкарі, перевертні типу Гупаленка з "Суєти". Завершується цей ряд
реалістичних типів навдивовижу майстерно зображеними, вихопленими з життя
постатями Герасима Калитки ("Сто тисяч") і Терентія Пузиря
("Хазяїн"), які мету свого життя бачать у тому, щоб, як каже Пузир,
"йти за баришем наосліп, штурмом, кришити наліво і направо, плювати на все
і знать не хотіти людського поговору". У царстві наживи і визиску
"всі рвуть, де тільки можна зірвать", торгують людською гідністю,
честю, сумлінням, коханням. "Аби бариш, то все можна". Коли ж драматург починав малювати постаті скривджених і принижених наймитів
чи бідних селян, таких як Харитина і Панас з "Наймички", Софія або її
батько з "Безталанної", наймити з комедій "Сто тисяч" і
"Хазяїн", барви митця ставали м'якими, ніжними, набували
шевченківської ліричності і теплоти. Кажуть, що Карпенко-Карий плакав,
дивлячись на сцені вперше свою "Наймичку". Без цієї щирості і
безпосередності, без цього шевченківського піклування про долю своїх героїв не
можна уявити Карпенка-Карого – драматурга. Невмирущу славу І. Карпенку-Карому принесли його сатиричні комедії
"Мартин Боруля", "Сто тисяч", "Хазяїн" і
"Суєта". Погляди на роль і значення цього жанру драматург не раз висловлював у
листах, статтях і деяких драматичних творах. В п'єсі "Суєта" устами
Івана Барильченка – персонажа, на боці якого симпатії автора, – проголошено
такі думки: "В театрі грать повинні тільки справжню літературну драму, де
страждання душі людської тривожить кам'яні серця і, кору льодяну байдужості
на них розбивши, проводить в душу слухача жадання правди, жадання загального
добра, а пролитими над чужим горем сльозами убіляють його душу паче снігу!
Комедію нам дайте, комедію, що бичує сатирою страшною всіх і сміхом через
сльози сміється над пороками і заставляє людей, мимо їх волі, соромитись своїх
лихих учинків". Над здійсненням цієї програми Карпенко-Карий працював
протягом усієї своєї літературної діяльності. Головним персонажем комедії "Мартин Боруля" драматург обрав не
пройдисвіта, не жмикрута, не шахрая типу Михайла Окуня чи Цокуля, а таку людину
із заможної верхівки села, яка не позбавлена окремих рис гуманності, яка й до
бідноти ставиться без зневаги і не засліплена прагненням ще більше
розбагатіти. Це дозволило авторові цілком зосередити увагу глядача на категоріях
моралі й етики. Завдяки високим мистецьким якостям комедія "Мартин Боруля"
посідала одне з провідних місць у репертуарі дожовтневого українського театру.
Не сходить зі сцени вона й тепер. Її тричі перекладено на російську мову. Величезним творчим досягненням Карпенка-Карого є його комедії "Сто
тисяч" і "Хазяїн", присвячені актуальним проблемам суспільного
життя України на грані двох віків. Процес розвитку капіталізму в Росії
породжував, з одного боку, армію пролетаріату, що невпинно поповнювалася
за" рахунок розорюваних селян-бідняків, а з другого – нових
"героїв" наживи, які виходили з соціальних низів і вибиралися на
поверхню капіталістичного розвитку, ставали промисловими, фінансовими чи
земельними магнатами. Драматург показав нездатність цієї інтелігенції протидіяти навальному
наступові капіталізму на село, її безсилля в боротьбі не тільки з хижаками типу
Пузиря, а навіть з його прислужниками. У комедії "Хазяїн" драматург зробив
спробу відобразити боротьбу обдуреного й експлуатованого наймитства з визискувачами.
На початку другої дії він подає сцену бунту наймитів, ще не організованих і не
досить рішучих, але свідомих того, що гуртом все ж легше боротися з хазяїном,
ніж наодинці. Передова літературна критика оцінила комедію "Хазяїн" як одне з
найвидатніших явищ в українській драматургії другої половини XIX століття. Зокрема, І.
Франко вважав, що Карпенко-Карий змалював "грандіозну по своїм замислі і
по майже бездоганнім обробленні картину великого промисловця і глитая з
селян", визначав "велику сценічну вартість" комедії та пророкував
їй "довговічність на сцені". Глибокий знавець життя українського села і зокрема побуту його глитайської
верхівки, Карпенко-Карий зумів показати суперечності породжених пореформеною
добою явищ. Драматург дуже своєчасно і дошкульно висміяв глитайські ідеали,
показав нікчемність і моральне убозтво тих "чумазих", до зустрічали
новий, XX вік з надією бути господарями життя. Понад вісім десятиліть, що відділяють нас від часу
створення невмирущих п'єс І. Карпенка-Карого (помер драматург 15 вересня 1907
року), показали, що його драматургічна спадщина не втратила ні пізнавального,
ні ідейно-виховного значення. Список
літератури 1. Стеценко Л.Ф. І. Тобілевич та його комедії. – К.: Мистецтво, 1982.
Категория: Литература | Добавил: dostup | Просмотров: 3299 | Загрузок: 241 | Рейтинг: 5.0/2 |
| |
Всего комментариев: 0 | |