Наш опрос

Где вы учитесь?
Всего ответов: 4696

Полезная реклама

Форма входа

Поиск

Статистика


Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Каталог готовых работ

Главная » Предметы » Литература

Життя і творчість Карпенка Карого
18.01.2009, 11:07

Майже півтора сторіччя минуло від дня народження видат­ного українського драматурга і театрального діяча Івана Карповича Тобілевича, широко відомого також під псевдонімом Карпенка-Карого. Його славне ім'я тісно пов'язане не тільки з укра­їнським театральним ренесансом останньої чверті XIX століття, а й з розвитком визвольного руху на Україні, з боротьбою за ідейність та народність літератури.

До мистецьких вершин Карпенко-Карий ішов повільною, але твердою, впевненою ходою, долаючи численні перешкоди, що одна за одною поставали на його многотрудному життєвому шля­ху. Ніби оспіваний Франком герой,

 

Все, що мав у житті, він віддав

Для одної ідеї,

І горів, і яснів, і страждав,

І трудився для неї.

 

Народився майбутній драматург 29 вересня 1845 року в сло­боді Арсенівці поблизу Єлисаветграда (нині Кіровоград) в родині збіднілого дворянина. Мати походила з давньою козацького роду. Початкової грамоти І. Тобілевич навчився, як тоді водило­ся, у дяка, а продовжував освіту в бобринецькій трикласній повітовій школі. Навчання хлопцеві давалося легко, і закінчив він школу в числі найкращих учнів.

На чотирнадцятому році життя доля кинула хлопця в похму­рі кімнати повітових канцелярій, де молодий писарчук мусив коротати довгі дні над нудною роботою. Чиновницька кар'єра його не приваблювала. Змістом його життя стала театральна, літературна і громадсько-політична діяльність.

Ще в Бобринці Карпенко-Карий захоплювався театром і брав участь в аматорських виставах, що відбувалися в повітці місце­вого крамаря. У Єлисаветграді він утворив аматорський гурток, вистави якого мало чим відрізнялися від вистав професіональ­них труп. Він був одним із найактивніших діячів міс­цевого Товариства для поширення серед народу ремесел і грамотності, клопотався про утворення притулку для калік і сиріт, був ініціатором утворення безплатної лікарні для бідного люду, безплатної народної бібліотеки, писав статті на літературно-ми­стецькі теми до місцевої газети "Елисаветградский вестник", а наприкінці сімдесятих років близько зійшовся з передовою міс­цевою інтелігенцією (П. Михалевич, М, Федоровський та ін.), з якої згодом склався нелегальний гурток однодумців, готових від­дати сили за правду, за свободу рідного народу.

Архівні документи свідчать, що у будинку І. Тобілевича по Знаменській вулиці не раз відбувалися зібрання гуртка, на яких читали заборонену літературу, зокрема роман М.Г. Чернишевського "Що робити?", революційні вірші Т.Г. Шевченка, перекладали українською мовою твори російських письменників.

Ще до розгрому цього гуртка Карпенка-Карого як людину неблагонадійну було звільнено з посади секретаря єлисаветградської поліції, а згодом вислано на три роки під нагляд поліції за межі України. Поселився він у тихому степовому Новочер­каську. Спершу працював у кузні, а потім на дверях його убогої хатини з'явилася табличка: "Переплетчик Ивгн Тобилевич. Работа исполняется чисто и акуратно". Мало хто знав тоді, що в цій непримітній хатині не тільки оправлялися чужі книжки. При світлі каганця тут були написані безсмертні п'єси "Наймич­ка", "Мартин Боруля", "Підпанки", "Бондарівна", "Безталанна", "Розумний і дурень", що чарували глядача, змушували його плакати або сміятися, показували йому страшну правду життя.

Тим часом термін заслання драматургові продовжили ще на два роки, які він відбував на своєму хуторі Надія з 1886 року.

З 1889 року і майже до кінця життя Карпенко-Карий був одним із фактичних керівників, режисером і актором у трупі свого брата П. Саксаганського, об'їздив з нею десятки великих і малих міст колишньої російської держави і написав такі шедев­ри драматургії, як "Сто тисяч", "Хазяїн", "Сава Чалий", "Су­єта).

Як і передові російські письменники, Карпенко-Карий був енергійним поборником реалізму в театральному мистецтві, не відступав від принципів високої ідейності та народності, уболівав, що "в последнее время не появилось на сцене ничего такого, что хотя бы сколько-нибудь рисовало нашу действительную жизнь со всеми ее огорчениями, тормозами, недостатками. Действительной жизни нет на сцене, и сцена не может служить тем целям, для которых она существует: она не затрагивает ни единым штрихом того, что затронули в свое время "Ревизор", "Горе от ума", "Доходное место", "Бедность не порок" и другие пьесы Островского".

Утворення в 1882 році першого професіонального українсько­го театру мало винятково важливе значення для розвитку української демократичної культури. Новий театр вимагав ново­го репертуару. Нелегка це була справа за умов самодержавного ладу. Проте ентузіасти знайшлися: І. Карпенко-Карий, М. Кро­пивницький, М. Старицький. Особливо велика заслуга у створен­ні нового репертуару І. Карпенка-Карого. Це він із завзяттям; гідним подиву, боровся за реалізм в українській драматургії, за утвердження засобами мистецтва демократичних ідеалів, за те, щоб п'єси були відображенням життя, щоб театр кликав народ, на боротьбу з гнобителями.

Драматург створив гале­рею образів сільських визискувачів. Її починає ненажерливий старшина Михайло Михайлович з драми "Бурлака". За ним ідуть спритніші – глитай Михайло Окунь ("Розумний і ду­рень"), підстаркуватий донжуан Цокуль ("Наймичка"). Поміж ними звиваються менш помітні п'явки – писарі, шинкарі, пере­вертні типу Гупаленка з "Суєти". Завершується цей ряд реалі­стичних типів навдивовижу майстерно зображеними, вихоплени­ми з життя постатями Герасима Калитки ("Сто тисяч") і Терентія Пузиря ("Хазяїн"), які мету свого життя бачать у тому, щоб, як каже Пузир, "йти за баришем наосліп, штурмом, кришити наліво і направо, плювати на все і знать не хотіти людського по­говору". У царстві наживи і визиску "всі рвуть, де тільки можна зірвать", торгують людською гідністю, честю, сумлінням, коханням. "Аби бариш, то все можна".


Коли ж драматург починав малювати постаті скривджених і принижених наймитів чи бідних селян, таких як Харитина і Панас з "Наймички", Софія або її батько з "Безталанної", най­мити з комедій "Сто тисяч" і "Хазяїн", барви митця ставали м'якими, ніжними, набували шевченківської ліричності і тепло­ти. Кажуть, що Карпенко-Карий плакав, дивлячись на сцені вперше свою "Наймичку". Без цієї щирості і безпосередності, без цього шевченківського піклування про долю своїх героїв не можна уявити Карпенка-Карого – драматурга.

Невмирущу славу І. Карпенку-Карому принесли його сати­ричні комедії "Мартин Боруля", "Сто тисяч", "Хазяїн" і "Суєта".

Погляди на роль і значення цього жанру драматург не раз висловлював у листах, статтях і деяких драматичних творах. В п'єсі "Суєта" устами Івана Барильченка – персонажа, на боці якого симпатії автора, – проголошено такі думки: "В театрі грать повинні тільки справжню літературну драму, де страждан­ня душі людської тривожить кам'яні серця і, кору льодяну бай­дужості на них розбивши, проводить в душу слухача жадання правди, жадання загального добра, а пролитими над чужим горем сльозами убіляють його душу паче снігу! Комедію нам дайте, комедію, що бичує сатирою страшною всіх і сміхом через сльози сміється над пороками і заставляє людей, мимо їх волі, соромитись своїх лихих учинків". Над здійсненням цієї програ­ми Карпенко-Карий працював протягом усієї своєї літературної діяльності.

Головним персонажем комедії "Мартин Боруля" драматург обрав не пройдисвіта, не жмикрута, не шахрая типу Михайла Окуня чи Цокуля, а таку людину із заможної верхівки села, яка не позбавлена окремих рис гуманності, яка й до бідноти ставить­ся без зневаги і не засліплена прагненням ще більше розбагатіти. Це дозволило авторові цілком зосередити увагу глядача на кате­горіях моралі й етики.

Завдяки високим мистецьким якостям комедія "Мартин Боруля" посідала одне з провідних місць у репертуарі дожовтневого українського театру. Не сходить зі сцени вона й тепер. Її тричі перекладено на російську мову.

Величезним творчим досягненням Карпенка-Карого є його комедії "Сто тисяч" і "Хазяїн", присвячені актуальним пробле­мам суспільного життя України на грані двох віків. Процес роз­витку капіталізму в Росії породжував, з одного боку, армію про­летаріату, що невпинно поповнювалася за" рахунок розорюваних селян-бідняків, а з другого – нових "героїв" наживи, які вихо­дили з соціальних низів і вибиралися на поверхню капіталістич­ного розвитку, ставали промисловими, фінансовими чи земель­ними магнатами.

Драматург показав нездатність цієї інтелігенції протидіяти на­вальному наступові капіталізму на село, її безсилля в боротьбі не тільки з хижаками типу Пузиря, а навіть з його прислужни­ками.

У комедії "Хазяїн" драматург зробив спробу відобразити боротьбу обдуреного й експлуатованого наймитства з визискува­чами. На початку другої дії він подає сцену бунту наймитів, ще не організованих і не досить рішучих, але свідомих того, що гуртом все ж легше боротися з хазяїном, ніж наодинці.

Передова літературна критика оцінила комедію "Хазяїн" як одне з найвидатніших явищ в українській драматургії другої по­ловини XIX століття. Зокрема, І. Франко вважав, що Карпенко-Карий змалював "грандіозну по своїм замислі і по майже без­доганнім обробленні картину великого промисловця і глитая з селян", визначав "велику сценічну вартість" комедії та проро­кував їй "довговічність на сцені".

Глибокий знавець життя українського села і зокрема по­буту його глитайської верхівки, Карпенко-Карий зумів показати суперечності породжених пореформеною добою явищ. Драматург дуже своєчасно і дошкульно висміяв глитайські ідеали, показав нікчемність і моральне убозтво тих "чумазих", до зустрічали но­вий, XX вік з надією бути господарями життя.

Понад вісім десятиліть, що відділяють нас від часу створен­ня невмирущих п'єс І. Карпенка-Карого (помер драматург 15 ве­ресня 1907 року), показали, що його драматургічна спадщина не втратила ні пізнавального, ні ідейно-виховного значення.


Список літератури

 

1. Стеценко Л.Ф. І. Тобілевич та його комедії. – К.: Мистецтво, 1982.


Уважаемый посетитель, для того чтобы скачать весь реферат - кликните пожалуйста по рекламе ниже
Категория: Литература | Добавил: dostup
Просмотров: 3299 | Загрузок: 241 | Рейтинг: 5.0/2 |
Всего комментариев: 0