Главная » Предметы » Литература |
18.01.2009, 11:04 | |||||
Творчість Степана Васильченка була тією ланкою, що
з'єднувала кращі реалістичні традиції дожовтневої української літератури з
розвитком літератури радянської. Степан Васильович Васильченко (Панасенко) народився 8 січня 1879 р. (27
грудня 1878 р.) в містечку Ічні на Чернігівщині. Батько його, бідний ремісник-швець,
заробляв небагато, і родина, що складалася з восьми чоловік, жила бідно. У сім'ї Панасенків любили співати українських пісень, розповідати казки і
легенди, читати Шевченка й Гоголя. Це ще змалку виховувало у майбутнього
письменника художній смак. Спочатку Васильченко навчався в Ічнянській п'ятирічній школі, а з
1894 р. – в Коростишівській учительській семінарії. Навчання було
схоластичним, але допитливий хлопець багато надолужував самоосвітою. Писати Васильченко почав ще в школі: складав вірші російською мовою. В
семінарії відзначався вмінням писати проникливі й зворушливі класні твори. 1898 р. після закінчення семінарії Васильченко поїхав на вчительську роботу
в село Потоки на Канівщині. Педагогічній роботі він віддав весь запал свого
серця, багато працюючи над методикою викладання, організовуючи гуртки художньої
самодіяльності. Часи вчителювання були для Васильченка й серйозною школою життя. Він бачив
злидні, зубожіння селян, здирство й ненаситність панів і попів. На власному
досвіді збагнув він гірку долю сільського вчителя – людини цілком безправної її
незабезпеченої. Перший свій твір – поему "Розбита бандура" – Васильченко
присвятив долі селян-переселенців. Про знущання багатіїв над селянами пише він
і статтю, надруковану, правда, в спотвореному вигляді в "Биржевых
ведомостях"'. Стаття зачепила за живе сільську верхівку, і Васильченка переводять на роботу до Богуслава.
Тут він потрапляє в міщанське оточення. Але й воно не могло вплинути на
молодого ентузіаста. "Учитель не мусив бути "святим"
безсловесним попихачем, учитель повинен бути сильний, незалежний, – до цього
мусить прагнути" (IV, 35) – такий життєвий девіз
Васильченка. А неприємності переслідували Васильченка одна за одною. Він переїздить з
місця на місце, але прижитися надовго так ніде й не може. 1904 р. він залишає
учителювання й вступає до Глухівського учительського інституту. Навчання в
Глухові припадає на час революційного піднесення в країні. Студенти Глухова
включаються в активну політичну боротьбу, організовують страйки, поширюють
підпільну літературу. І одним з перших серед збуреного студентства був Степан
Васильченко. Після спаду революційної хвилі, незадоволений навчанням в інституті, з
надією на більш успішну працю в школі Васильченко залишає його і йде знову
вчителювати – спочатку на Полтавщині, де він вперше пробує навчати дітей
українською мовою, а потім у село Щербинівку на Донбасі. Працювати на Донбасі довелося недовго: 1906 р., внаслідок провокації, Васильченка
арештовують і кидають до в'язниці. У Бахмутській тюрмі він просидів півтора
року. Після звільнення Васильченкові було категорично заборонено вчителювати, і
він змушений був їхати до матері в Ічню. Заробляючи на життя приватними
лекціями, письменник весь вільний час віддає художній літературі, пише, а згодом,
1910 р., і публікує в періодичній пресі (газеті "Рада" і журналі
"Світло") оповідання "Роман", "Мужицька
арихметика", "Вова", "В темряві", "Під школою",
"У панів", "Вечеря"......
Категория: Литература | Добавил: dostup | Просмотров: 1867 | Загрузок: 194 | Комментарии: 1 | Рейтинг: 4.5/2 |
| |
Всего комментариев: 0 | |