Главная » Предметы » История |
18.01.2009, 10:15 | |||||
Після першої
світової війни в міру того як на місці нещодавно могутніх імперій поставали
національні держави, у Східній Європі формувався новий політичний порядок. Хоча принцип
самовизначення націй дістав загальне визнання, він, однак, застосовувався не завжди,
внаслідок чого не всі народи здобули державність. Ті ж, що здобули її, мали
великі та неспокійні національні меншості. Відтак у міжвоєнний період
національне питання лишалося нерозв'язаним; із зростанням напруженості між
панівними націями та утисненими меншинами воно ставало вибухонебезпечним. А
соціально-економічні проблеми, що терзали цей регіон іще з часів імперії, лише
поглиблювали гостроту ситуації. Близько 7 млн.. українців, в основному колишніх підданих габсбурзької
монархії, виявилися єдиною великою нацією, що тоді не завоювала незалежності.
Більшість українців уходили до складу Польщі, решта жила в Румунії та
Чехословаччині. Ставши скрізь, і особливо в Польщі та Румунії, об'єктом
дискримінаційної політики, західні українці були пройняті майже нав'язливим
прагненням до самоврядування, що, на їхню думку, вирішило б їхні політичні,
соціально-економічні та культурні проблеми. Ці сподівання наштовхнулися на
асиміляційну політику держав, у яких вони проживали, й тому в житті західних
українців протягом усього міжвоєнного періоду панувала національна
конфронтація. Новий статус західних
українців Хоча Польща перемогла у воєнному конфлікті в Східній Галичині у 1919 р.,
з точки зору міжнародного права і держав Антанти її влада над західними
українцями лишалася спірною. З огляду на формальне зобов'язання дотримуватися
принципу самовизначення націй, Антанта не могла ігнорувати протести західних
українців проти нав'язування їм польського правління. Тому до 1923 р. західні
держави, насамперед Англія й Франція, продовжували обговорювати питання про
статус Східної Галичини. Проте вони тимчасово погодилися на те, щоб краєм
правила Польща, за умови надання йому автономної адміністрації й поважання
національних прав українців. Найкраще передає напружені стосунки, що існували у Східній Галичині між
українською більшістю й новою польською адміністрацією протягом періоду 1919-1923
рр., вираз "взаємне невизнання". Українці Галичини відмовлялися
визнати польську державу своїм законним урядом, доки Рада послів Антанти у Версалі
не прийняла відповідного рішення. Вони бойкотували перепис 1921 р. й вибори до
сейму 1922 р. Радикальні елементи звернулися до терористської тактики й
саботажу щодо польських урядовців і державних установ. Зі свого боку польський
уряд діяв так, начебто Галичина була цілком польським краєм, підпорядковуючи
собі його політичне, культурне та економічне життя й цілком ігноруючи потреби
українців. Однак, з огляду на міжнародну громадську думку, поляки неодноразово
оголошували про готовність поважати права українців та інших меншостей у своїй
державі. Фактично це зобов'язання було втілене в їхній конституції. Зрештою в
1923 р., після того як польський уряд знову запевнив західні держави в тому, що
він надасть автономію Західній Галичині, дозволить користуватися в органах
адміністрації поряд з польською й українською мовою та відкриє для українців
університет. Рада послів визнала суверенітет Польщі над Східною Галичиною. Це
рішення було для західних українців кроком назад, оскільки, на їхній погляд,
воно залишало їх на милість їхнього найгіршого ворога. Попри свою дискримінаційну політику Польща була державою, заснованою на
конституційних засадах. Хоч вибори до її двопалатного парламенту часом ставали
об'єктом маніпуляцій, у більшості випадків вони були відносно вільними. Навіть
після 1926 р., коли маршал Юзеф Пілсудський учинив воєнний переворот, закони
зберігали силу, хоч вони і часто тлумачились на користь польських державних
інтересів. Узагалі польські закони надавали українцям можливість, хоч і
обмежену, чинити опір чи принаймні протестувати проти державної політики. Це
означало, що попри свій статус другосортних громадян українці в Польщі були в
кращому політичному становищі, ніж їхні співвітчизники в СРСР. Українці в Польщі складали дві окремі громади, й уряд робив усе можливе,
щоб підкреслити відмінність між ними. Більшість українців проживала на колишніх
габсбурзьких землях Східної Галичини, або Східної Малопольщі, як її називали. У
1920 р. цей регіон розділили на три воєводства: Львівське, Тернопільське й
Станіславське. Понад 3 млн. галицьких українців, що переважно належали до
греко-католицької церкви, були національне свідомими й відносно добре
організованими. Решта українців населяла Західну Волинь, Полісся та Холмщину –
райони, що їх Польща відтяла у Росії. Вони налічували приблизно 2 млн. і були в
основному православними, до того ж політичне, соціально-економічно й культурно
нерозвиненими. Українсько-польські стосунки
значно погіршилися під час Великої депресії 1929-1933 рр., що особливо
дошкульно вдарила по населених українцями сільськогосподарських районах. Селяни
терпіли не стільки від безробіття, скільки від катастрофічного падіння
прибутків, спричиненого зменшенням попиту на їхню продукцію. В роки цієї кризи
чистий прибуток з одного акра невеликих селянських землеволодінь упав на 70-80
%. За цих обставин ненависть українських селян до щедро субсидованих колоністів
та багатих польських землевласників, як ніколи, загострилася. Зростало також
невдоволення серед української інтелігенції, особливо серед її молодих (і
безробітних) представників, через те, що всі нечисленні урядові вакансії
незмінно віддавалися полякам. Тому коли радикально настроєні українські
націоналісти закликали чинити активний опір польському пануванню, вони знайшли
негайний відгук серед молодих українців.
Пацифікація Влітку 1930 р. Галичиною
прокотилася хвиля нападів на польські маєтки, що звичайно зводилися до
підпалів. Було зафіксовано близько 2200 таких актів. У відповідь на це уряд
удався до масових і жорстоких дій. У середині вересня на українські села
налетіли великі підрозділи поліції та кавалерії, розпочавши кампанію
пацифікації ("умиротворення"). Застосовуючи принцип колективної
відповідальності, озброєні загони позаймали близько 800 сіл. Вони руйнували
осередки українських громад і читальні, конфісковували майно та продукти,
фізично карали тих, хто протестував. Було заарештовано понад 2 тис. українців,
здебільшого школярів, студентів і молодих селян; майже кожний третій отримав
тривалі терміни ув'язнення. Українських депутатів сейму посадили під домашній
арешт, аби не допустити їхньої участі у виборах, що проходили в той час, а
їхніх українських виборців тероризували, змушуючи голосувати за польських
кандидатів. Через протести українців до
Ліги Націй доля української меншості в Польщі взагалі та кампанія "умиротворення"
зокрема набули характеру міжнародного скандалу. Проте якщо європейські та
особливо британські політики засудили поведінку поляків, то Комітет Ліги Націй
звинуватив українських екстремістів у провокуванні репресій. Хоча польський
уряд швидко придушив заворушення, але кінець кінцем його дії ще більше
розлютили українців, призвели до зростання екстремізму з обох сторін і
ускладнили пошуки конструктивних рішень. "Умиротворення"
принесло в село позірний порядок, але ніяк не послабило рішучості молодих
радикально настроєних націоналістів боротися проти польського режиму. ОУН на
початку 30-х років лише змінила тактику, зосередивши зусилля на організації
політичних убивств провідних польських державних діячів та урядових чиновників,
а також на експропріації коштів, необхідних для її діяльності. Зі свого боку
уряд займав щодо українців безкомпромісну позицію. Він скасував самоврядування
в селах, перевівши їх під владу польських чиновників. У 1934 р. у Березі
Картузькій було влаштовано концтабір, в якому тримали близько 2 тис. політичних
в'язнів, переважно українців. Того ж року Польща відмовилася від свого
зобов'язання перед Лігою Націй забезпечувати права національних меншостей. Ця політика уряду свідчила
про його перехід на вкрай праві позиції. Починаючи з 1935 р. за новою
конституцією вся влада зосереджувалася в руках маршала Пілсудського,
повноваження сейму обмежувалися, а інтереси держави оголошувалися справою
першорядної ваги. Вибори реорганізовувалися так, щоб надати урядові прерогативи
схвалення чи відхилення кандидатів. Після смерті Пілсудського того ж року в
управлінні державою дедалі більшу роль стали відігравати воєнні кліки. І в польському, і в
українському таборі були помірковані діячі, яким обридли безперервні
польсько-українські сутички. З українського боку за компроміс стала виступати
найбільша українська політична партія – Українське народно-демократичне
об'єднання (УНДО), її лідерів непокоїли наслідки насильницьких актів ОУН і
спровоковані ними репресії щодо українців. На них також тиснув український
кооперативний рух (який для ефективної діяльності потребував політичної
стабільності), змушуючи шукати шляхів до зближення. З польського боку теж
з'явилися ознаки готовності до компромісу. Прем'єр-міністр Ваидав Єнджеєвич
публічно визнав, що помилок припустилися обидві сторони. Як не парадоксально,
але вбивство оунівцями міністра внутрішніх справ Броніслава Перацького у 1934
р. прискорило процес зближення, позаяк цей акт рішуче засудили як УНДО, так і
митрополит Шептицький. Так у 1935 р. було розчищено шлях для укладення обмеженої
угоди між урядом та УНДО. Згодом відомої як "нормалізація". Соціально-економічні
умови Попри величезні політичні перетворення, яких зазнали західні українці в
результаті розвалу Австрійської та Російської імперій, боротьби за незалежність
та включення до Польщі, соціально-економічні умови їхнього життя по суті
лишалися без змін. Населені українцями землі, що складали близько 25 %
території Польщі, були нерозвиненими аграрними окраїнами, або внутрішніми
колоніями, що постачали центральним регіонам Польщі дешеву сировину, натомість
купуючи дорогі готові товари. Навіть за польськими мірками Західна Україна була надзвичайно аграрною:
близько 80 % її населення складали селяни (порівняно з близько 50 % у поляків),
і лише 8 % припадало на промислових робітників (при середній цифрі 20 % у
поляків). На додаток до цих структурних вад українське населення було змушене
розв'язувати такі проблеми, як спустошення після війни, дискримінаційна
економічна політика уряду, згубний вплив Великої депресії. Словом,
соціально-економічна доля західних українців під Польщею була такою ж
маловтішною, як і їхнє політичне становище. Основні економічні труднощі крилися в сільському господарстві, де
залишалися такі давні, ще передвоєнні проблеми, як перенаселеність сіл,
крихітні наділи. У населених українцями воєводствах Польщі на 1,2 млн.
селянських господарств припадало 60 % землі. Ця проблема особливо гостро стояла
в Галичині, де понад 75 % селянських наділів не досягали й 10 акрів. Тим часом
близько 2 тис. великих маєтків, що належали полякам і часом дорівнювали 10-20
тис. акрів, охоплювали 25 % землі. На Волині, де великих польських
землевласників було менше, земля краще родила. а селянські наділи були
більшими, на селі жилося дещо краще. Для пом'якшення проблеми гострої нестачі землі у 20-х роках уряд сприяв
розділові великих маєтностей. Однак українським селянам ця програма принесла
мало користі, позаяк більшість поділених земель відходила до польських селян та
новоприбулих осадників. У розв'язанні проблеми перенаселення села менш
ефективною, ніж колись, виявилася еміграція, оскільки в міжвоєнний період
Сполучені Штати й Канада скоротили квоту емігрантів, яких вони могли прийняти.
В результаті в той період емігрувало лише близько 170 тис. західних українців. Селянам, що прагнули покращити свою долю, нові можливості продовжувала
пропонувати промисловість. На східні окраїни припадав непропорційно малий
відсоток і без того слаборозвиненої промисловості Польщі; у 30-ті роки він став
ще меншим, оскільки уряд підтримував промисловий розвиток Центральної Польщі,
нехтуючи провінціями, населеними в основному неполяками. Лише близько 135 тис.
західних українців працювали робітниками в лісовій та нафтодобувній
промисловості. Найбільшим міським центром Галичини залишався Львів із
населенням близько 300 тис. чоловік, здебільшого поляків та євреїв. Як і до війни, інтелігенція продовжувала здійснювати політичне, культурне
й навіть соціально-економічне керівництво західноукраїнським суспільством. Але
на відміну від XIX ст.. коли велику частину цього класу становили священики, у
міжвоєнний період переважна більшість інтелігенції була світською. За даними
польських дослідників, у 30-х роках інтелігенція становила близько 1 % (15 тис.
чоловік) усього західноукраїнського населення, що працювало (серед поляків
аналогічний показник дорівнював 5 %). Головною причиною відносно невеликого
числа освічених українців була політика уряду, спрямована на те, щоб ускладнити
для осіб непольської національності доступ в університети. Так, у Львівському
університеті частка українців ледве сягала 10 %. Представники української інтелігенції заробляли собі на життя, працюючи
переважно вчителями або службовцями у кооперативах, що швидко зростали. І все ж
практично закритою для українців лишалася служба в урядових установах, – ця одна з найпоширеніших у Східній Європі
професій, – позаяк усі урядові посади призначалися для поляків. Проте
позитивним наслідком такого становища стало те, що багато освічених молодих
українців були змушені облишити намагання знайти роботу в місті і йшли
працювати на село, значно підштовхнувши його соціально-економічний і культурний
розвиток. Але знайти відповідну роботу було складно, особливо під час депресії
30-х років; це погіршувало й без того непевне становище української
інтелігенції. Остання всіляко підігрівала ненависть українців до польського
режиму, схиляючи їх до переконання, що всі основні проблеми можна розв'язати
лише за умови наявності в українців своєї держави. Освіта Як можна було сподіватися,
шкільництво являло собою надзвичайно делікатне й важливе питання в
українсько-польській конфронтації. Опріч забезпечення дітей освітою, українці
бажали, щоб школи підносили національну свідомість і культуру корінного
населення. Зі свого боку поляки сподівалися, що система шкільництва
виховуватиме з неполяків відданих громадян Польської держави. Поляки розвивали
освіту на початковому рівні, особливо в таких відсталих краях, як Волинь,
Полісся та Холмщина. До початку 30-х років неписьменність у населених
українцями регіонах Польської держави впала до 28 % (хоч на Волині вона була
значно вищою). Проте водночас засновані при австрійській владі україномовні
школи під приводом перетворення на двомовні систематично ліквідовувалися. З
понад 2400 початкових українських шкіл, що існували у Східній Галичині в 1912
р., у 1937 р. залишилося тільки 352. На Волині протягом цього часу кількість
українських шкіл скоротилася з 440 до восьми. На рівні середньої освіти становище
українців було також безрадісним: у 1931 р. одна польська гімназія припадала на
16 тис. поляків, але одна українська – аж на 230
тис. українців. Зазнавали українці
дискримінації й на університетському рівні. Уряд не виконав обіцянки заснувати
для них університет і систематично чинив перешкоди українцям, що прагнули
здобути університетську освіту. Тому в 1920 р. українці заснували у Львові "таємний" університет. Організований
без дозволу властей, він являв собою по суті імпровізовані курси, що викладалися
конспіративне. У період свого розквіту цей університет налічував 54 професори,
три факультети, 15 кафедр і близько 1500 студентів. Після того як у 1925 р.
уряд усе ж закрив його, багато українських студентів виїжджали для продовження
навчання за кордон, особливо до Чехословаччини. В результаті освічені українці
ставали войовничими виразниками антипольських настроїв і радикальних політичних
поглядів.
Категория: История | Добавил: dostup | Просмотров: 701 | Загрузок: 137 | Рейтинг: 0.0/0 |
| |
Всего комментариев: 0 | |